Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa

 

Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa

 

Do Kołobrzeskiej KW należało 123 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwszy odcinek Kołobrzeg – Gościno – Rymań o długości 36 km został otwarty w dniu 27 maja 1895 r. Kilka dni później, w dniu 1 czerwca 1895 r. uruchomiono odcinek Rymań – Resko Płn. Wąsk. gdzie później linia otrzymała połączenie z Reską KW. W dniu 22 września 1895 r. ruszyły pociągi na trasie z Gościna do Sławoborza, a w dniu 9 grudnia 1899 r. połączono Kołobrzeską KW z Gryficką KW budując odcinek ze Skrzydłowa do Tąpadeł. 10 lat później, w dniu 10 listopada 1909 r. uruchomiono odcinek z Gościna do wsi Pobłocie Wielkie, a po kolejnych 6 latach przedłużono go do Karlina Wąsk. i otwarto odnogę z Lubiechowa do Włościborza.

 

km nazwa polska nazwa niemiecka
linia Kołobrzeg Wąsk. – Gościno
0,0 Kołobrzeg Wąsk. Kolberg Ldb.
1,3 Kołobrzeg
Kostrzewno Wąsk.
Kolberg Vorbahnhof, Kolberg Siederland Ldb.
3,4 Radzikowo Neugeldern
5,0 Zieleniewo Sellnow (Kr. Kolberg)
6,7 Bezpraw Kautzenberg
8,4 Błotnica-Przećmino Spie-Prettmin
12,0 Charzyno Garrin
15,7 Ząbrowo Wąsk. Semmerow
17,3 Jarogniew Karlshof (bei Kolberg)
19,3 Gościno Groß Jestin
linia Gościno- Sławoborze
0,0 Gościno Groß Jestin
1,1 Gościno Żalno Groß Jestin Friedhof
4,4 Karkowo Karkow (Pommern)
6,5 Dargocice Eickstedtswalde
8,4 Wierzbka Dolna Groß Vorbeck
9,8 Ramlewo Ramelow (bei Kolberg)
12,0 Sikorzyce Meisegau
14,2 Rokosowo Kołobrzeskie Rogzow (Kr. Kolberg)
15,6 Lepino Leppin
ca 16,1 Lepino Trójkąt
20,2 Sławoborze Stolzenberg
linia Skrzydłowo- Resko Płn. Wąsk.
0,0 Skrzydłowo Mühlenbruch
4,4 Ostrobodno Ostenheide
5,6? Myszyna ?
7,5 Stołążek Stölitzhöfchen
9,0? Puszczyki Sprockheideweiche
11,0 Iglice Geiglitz
12,0? Malenino ?
14,0 Potuliny Flackenhagen (Pommern)
15,8 Łabuń Mały Neu Labuhn
17,5? Prusim nad Regą Prützen
19,0 Resko Pn. Wąsk. Regenwalde Ldb.
km nazwa polska nazwa niemiecka
linia Tąpadły – Skrzydłowo – Gościno
0,0 Tąpadły Dummadel
3,1 Charnowo Vorwerk Wisbu, Ostenhagen
5,1 Wyszobór Wisbu
7,0 Natolewice Natelfitz
11,0 Wicimice Witzmitz
12,8 Pniewo Łobeskie Pinnow (Kr. Regenwalde)
15,8
0,0
Skrzydłowo Mühlenbruch
1,0 Czartkowo Brückenkrug
2,4 Rzesznikowo Reselkow
6,0 Rymań Roman (Pommern)
8,7 Lędowo Waldhof (Kr. Kolberg)
11,1 Drozdowo Kołobrzeskie Drosedow
14,9 Trzynik Trienke
18,5 Pławęcino Plauenthin
22,7 Gościno Groß Jestin
linia Gościno – Karlino Wąsk.
0,0 Gościno Groß Jestin
1,1 Gościno Żalno Groß Jestin Friedhof
2,8 Gościno Dwór Groß Jestin Gut
4,2 Myślino Kołobrzeskie Moitzlin
7,3 Pobłocie Małe Klein Pobloth
9,1 Pobłocie Wielkie Groß Pobloth
11,0 Lisiny Fuchsmühle
12,5 Karścino Kerstin
15,8 Lubiechowo Lübchow
19,3 Karlino Wąsk. Körlin (Persante) Ldb.
linia Lubiechowo – Włościbórz
0,0 Lubiechowo Lübchow
0,6 Lubiechowo Dwór Lübchow Gut
2,3 Krężoł ?
5,0 Kłopotowo Klaptow
6,4 Piotrowice Peterfitz
7,9 Włościbórz Lustebuhr

 

 

W pierwszych powojennych latach dość intensywny ruch pociągów pasażerskich i towarowych panował na prawie wszystkich odcinkach. Już w 1959 r. pociągi osobowe przestały kursować na odcinku Gościno – Lepino Trójkąt, a linia z Lubiechowa do Włościborza, służąca wyłącznie ruchowi towarowemu, padła pastwą pierwszych redukcji i została rozebrana. W 1961 r. przestały kursować pociągi z Kołobrzegu do Gościna i wkrótce linię tę również rozebrano. W tym samym czasie wstrzymano ruch pociągów osobowych na trasie Skrzydłowo – Resko Płn., a w 1964 r. przestały kursować pociągi na trasie Gościno – Karlino którą jeszcze w tym samym roku rozebrano. Do 1962 r. kursowały pociągi pasażerskie na trasie Gryfice – Gościno, a do 1966 r. w skróconej relacji do Rymania. Na pozostałych liniach pozostał ruch towarowy który przez długie lata, do 1990 r. odgrywał jeszcze dużą rolę. Później, do 1995 r. odbywały się coraz mniejsze przewozy na trasach Gościno – Lepino Trójkąt – Białogard i Rymań – Tąpadły. Odcinek Tąpadły – Skrzydłowo – Resko Płn. do 1996 r. służył do przewozu taboru na naprawy do Reska. Jedynie na odcinku Lepino Trójkąt – Sławoborze od 1992 r. nie kursowały żadne pociągi i oficjalnie został on zamknięty w 1996 r. Cała sieć straciła spójność w czerwcu 1999 r. gdy zdemontowano przęsła torów na przejazdach kolejowych w ciągu szosy E28 w Wicimicach, Rymaniu i Ramlewie. W okolicach Gościna (układ torowy stacji, linia w kierunku Sławoborza i częściowo linia w kierunku Rymania) oraz tory na odcinku Skrzydłowo – Tąpadły częściowo zdemontowano na przełomie lat 2006/2007.

 

Żródło wikipedia”